M:s skolpolitiks miljardsatsning vill jag styra rätt

M:s skolpolitik har målsättningen bättre skola, varje elev ska bli sedd, varje förälder nöjd och varje lärare i en karriärsstege. Och så ska eleverna lära sig räkna med miljarder som ska satsas. Jag har förslag för de där miljarderna.
Magiska insikter – verktyg i skola
Skola börjar så snart ett barn är fött. Inlärning, identifikation byggt på nyfikenhet och lust. Det är hur inre utveckling tar sin början.
När barn börjar skolan finns verktygen i varje individ. Det är bara för läraren att visa hur de används.Läraren är guiden, vetskapen, tryggheten och personen som delger magi. Läraren är inte en extra förälder utan en vägvisare.
Siffror är magi. Bokstäver är magi. Naturen är magi. Cyberrymden är magi. Fyra ämnen borde vara grunden på lågstadiet, för det är på lågstadiet magins portar öppnas in i språket, matematiken, världen och it. De flesta barn på lågstadiet har plats i huvudena för fyra stora ämnen. Vad de behöver är fyra vägvisare in i det magiska, mystiska, överväldigande i de hemligheter som de fyra ämnenas innehåll rymmer.
Ingen lärare kan vara vägvisare i allt.
Det vore hybris!
En bilskolelärare är en bilskolelärare. En simlärare är en simlärare. En mattelärare är en mattelärare och så vidare. Till skillnad från bilskoleläraren och simläraren är en matematiklärare på lågstadiet i dag inte specialist på sitt ämne, trots att matematikläraren ska öppna ett universum för
nybörjare.
Jag föreslår ett nytänkande – på lågstadiet. 
Fyra huvudämnen: det svenska språket, matematik, it, naturvetenskap.
Fyra olika lärare i huvudämnena.
Samt direkt efter klassundervisning ordnade, väl förarbetade samlingar i studiegrupper med repetition av vad som gåtts igenom.
Skoldagens innehåll ska vara magi. Eleverna ska ges vingar! Något annat är njuggt av vuxenvärlden.
Förslaget innebär nytänkande om lärarutbildningen. Högre status för lärare. Lugn i klassrummen eftersom elever som ’inte fattat ett dugg’, knappt kommer att finnas. Till elever med särskilda behov kommer tid och kunskap att kunna frigöras utan extra kostnader.
Dessutom, skolsekreterare i varje skola och ett team för elevvård borde upprättas och införas. Lärare ska inte behöva ingå i byråkrati- och vårdteamen.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.