Den manliga strukturen ödelägger pojkars skolgång 

Barn är barn. Det är de vuxna som ska hantera barns mognadsfaser. Kön är kön. Det är skillnad på dem.
barn by diggerdannoDet är vetenskapligt bevisat att pojkar och flickor utvecklas i otakt. Småflickor får en prepubertal  ’skjuts’ i 7-9-årsåldern, under de första skolåren. Tillsammans med omogna pojkar hämmas flickornas utveckling. Flickorna tvingas anpassa sig till rådande (o)ordning i klassen och enligt undersökningar, tas stor hänsyn till pojkarnas fortsatta förskolebeteenden.
Omoget beteende är en rot till mycket som är av ondo i den svenska skolan. Pojkarnas dominans grundas. Pojkarna tillåts befästa dominansen på flickornas bekostnad. Pojkarna har inte en aning om att de gräver en grop åt sig själva (dåliga betyg under hela skoltiden) och vuxna människor står och tittar på.
Hur kommer det sig att detta får fortgå?
Kvinnor i alla åldrar känner av den manliga strukturen överallt. Den har slagit sönder den svenska skolan, den gäller i löneförhandlingar och i ett jämställdhetsarbete som gått i stå.
I dag på kvinnodagen meddelar tidningarna statistik som inte är värdig moderna män och kvinnor, så lite har jämställdheten genomförts i Sverige.
Den där osynliga manliga strukturen, går igen överallt där det finns kvinnor och män. Strukturen är ett vapen. Det måste läggas ned.
Småpojkar i skolan måste få slippa att tvingas dominera där de inte är mäktiga att göra det. Låt små pojkar komma till sin rätt i skolklasser anpassade för dem. Någonstans under skolgången, kanske i tioårsåldern, kan flickor och pojkar vara tillsammans. Vid 13-års ålder är flickorna i ännu en ’skjuts’ och då blir pojkarna som värst. 

Bild by diggerdanno MorgueFreeFilePhotos

5 svar

  1. suni olson skriver:

    Dags att införa könsskilda klasser eller rent av skolor som det var när jag gick i skola. Flickorna som gick ur flickskolor var mycket annorlunda mot dagens unga kvinnor. Eller?.

  2. maria Baczynski skriver:

    Problematik ,barnen måste klippas som rosorna tidigt.Pojkarna kommer in i fotbollsklubbar där ganska speciella regler gäller i konkurans och annat.Om skolorna införde betyg i ordning och uppförande skulle en hel del av problematik avvärjas.Tydliga regler för vad som är rätt och fel måste implemteras tidigt.Om papporna skall vara förebilder för pojkarna måste de själva leva upp till bestämda regler för vad som är rätt och fel.I länder där krig härjat får männen en säkrare maskulinitet ,vilket på sätt och vis är tragiskt men ett faktum.

  3. maria Baczynski skriver:

    Problematik ,barnen måste klippas som rosorna tidigt.Pojkarna kommer in i fotbollsklubbar där ganska speciella regler gäller i konkurans och annat.Om skolorna införde betyg i ordning och uppförande skulle en hel del av problematik avvärjas.Tydliga regler för vad som är rätt och fel måste implemteras tidigt.Om papporna skall vara förebilder för pojkarna måste de själva leva upp till bestämda regler för vad som är rätt och fel.I länder där krig härjat får männen en säkrare maskulinitet ,vilket på sätt och vis är tragiskt men ett faktum.

  4. Helena skriver:

    I mitt blogginlägg vill jag föra fram nya rön (som kanske många lagt märkte till men nu är det bevisat genom hjärnforskning) nämligen att generella skillnader finns i mognad för inlärning mellan pojkar och flickor. Olika mognader tar olika tid och det är könsrelaterat. I en skola på 2000-talet borde dessa rön tas på allvar. Pojkar och flickor når samma ’mognader’ (det gäller både fysiskt och psykiskt) vid vuxen ålder, 25 år, menar professor Gunnar Bjursell.
    Med fel pedagogik dödar man alla barns intresse och nyfikenhet och de hindras i sin utveckling.

  5. Helena skriver:

    Jag vet inte hur man praktiskt ska tillgodose enskilda barns utvecklingspotentialer. Det är lärarhögskolornas problem. Generellt, i skolorna, kunde man planera läroårsarbetet med olika klasser för olika möjliga inlärningsområden. Barn kunde hoppa mellan dem på lågstadiet, särskilt.
    På mellanstadiet befinner sig de mest kloka människorna, runt 10-årsåldern, och det vore synd att ha sabbat deras potential genom skolvanvård i förskoleklassen och årskurserna 1, 2 och 3.
    Skola betyder inte enbart intellektuell träning utan också fysiskt och social. Inget barn ska ’pressas’ nedåt utan denne ska växa i sin takt. Vi har inte råd med nuvarande resultat. En individ som inte går ut skolan med betyg lär kosta samhället åtskilliga tiotals miljoner kronor i samhällsstöd under sin livstid. Onödigt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.